Waarom de Belgische gamesector thuiswerk moet omarmen

Hoewel we erin geslaagd zijn de verspreiding van het coronavirus te vertragen en we ons voorzichtig voorbereiden om onze dagelijkse routines weer aan te vatten, betekent binnen blijven nog steeds levens redden. Omdat thuiswerken in de nabije toekomst de norm zal blijven, namen we contact op met enkele van onze grotere lokale studio's, om te horen hoe zij deze nieuwe manier van werken hebben ervaren.

“Het ging heel vlot”, zegt Jeroen Janssen van de Leuvense studio Happy Volcano. Het team werkte al een paar dagen voordat de regering het thuiswerk afdwong, niet meer op kantoor. “Aangezien we sowieso volledig digitaal werken, was dat niet zo'n grote schok.”

Kevin Haelterman van LuGus Studios in Hasselt heeft een soortgelijk verhaal: “Een week voor de sluiting zijn we snel overgestapt op thuiswerken. Ik wilde geen risico lopen het team tijdens het pendelen naar kantoor besmettingsgevaar opliep.”

Communicatie is de sleutel om alles vlot te laten verlopen. Beide teams beginnen hun dag met een ochtendgesprek, waarbij iedereen uitlegt waar ze aan zullen werken en waar ze hulp kunnen gebruiken. "Dit is niet anders dan de stand-up meeting voorheen op kantoor, alleen vindt deze nu online plaats", legt Janssen uit. Het team gebruikt de hele dag door moderne communicatietools zoals Slack en Discord om het werk te delen en elkaar te helpen. Happy Volcano organiseert in de late namiddag een tweede call om
te zien hoe het ging, Teamleden bij LuGus gebruiken schriftelijke rapporten om hun voortgang bij te houden.

Voor Jeroen is het grootste nadeel van niet fysiek aanwezig zijn dat hij niet ziet waar iedereen mee bezig is en dus ook niet direct kan bijsturen. “Soms merken we aan het einde van dag dat iemand een andere richting inslaat dan we hadden verwacht, of bepaalde dingen verkeerd begreep.” Geen teamdiscussies aan elkaars bureau kunnen hebben, wordt ook door Kevin aangestipt. Hij mist tevens de groepsdynamiek en het geklets onder collega's.

Door de annulatie van fysieke evenementen, is ook het promoten van de consoleversie van Liftoff er niet makkelijker op geworden.

Samenwerken is meer dan het schrijven van code en het creëren van arts assets. Je moet je ook kunnen amuseren terwijl je dat doet. Kevin: “Als ik thuiswerk, merk ik dat het werkgedeelte zeker de overhand neemt. Ik heb het gevoel dat mijn team nu harder en langer werkt dan voorheen. Dat is een luxepositie, maar ik moet er tegelijkertijd voor zorgen dat iedereen zich goed blijft voelen en niet opgebrand raakt. Er is niks mis met je werk tot in de puntjes af te willen werken omdat je er nu tijd voor hebt, maar soms moet ik mensen echt vragen om te stoppen met werken.”

Op de vraag wat de grootste les is die ze uit de situatie halen, antwoordt Jeroen dat hij blij verrast is dat mensen in staat zijn om kwaliteitsvol werk te leveren, waar ze ook zijn. Kevin benadrukt dat vertrouwen in je team en goede communicatie essentieel zijn om de dingen te laten werken. Geen van beide teams had eerder een telewerksysteem, maar staan ervoor open om ook na de crisis hun mensen vaker thuis te laten werken. Haelterman vult aan: "Gezien het allemaal zo goed is meegevallen, zullen we voor de veiligheid wellicht nog een stuk langer dan gevraagd op deze manier verderwerken.”

Het is lang niet overal rozengeur en maneschijn, maar het moge duidelijk zijn dat gevestigde spelontwikkelaars dankzij de aard van hun werk de storm van een
wereldwijde pandemie beter kunnen trotseren dan andere
creatieve ondernemers.

Kevin: “Dit is het moment voor gameontwikkelaars om de wereld te laten zien dat ze hun mannetje kunnen staan. Dit is het moment om beleidsvoerders te overtuigen om
meer te investeren in gameontwikkeling, zodat we kunnen groeien en met meer mensen aan de slag kunnen blijven wanneer de volgende pandemie toeslaat.”

Dit artikel werd origineel gepubliceerd in Mediarte magazine #8 (juni 2020). 



Vorige
Onderweg naar nergens
Volgende
Review - The Last of Us Part II