Google profiteert mee van succes Gents rollenspel

Google profiteert mee van succes Gents rollenspel

De Gentse gamesontwikkelaar Larian Studios behoort tot de wereldtop van het rollenspel, een belangrijk genre in games. Zijn vorige twee games scoorden op pc en console. Maar met Baldur’s Gate 3, dat behalve op pc ook op Google Stadia verschijnt, is het bedrijf goed op weg om ook de cloud te veroveren.

Onder liefhebbers van rollenspellen is Baldur’s Gate een fenomeen. Het meer dan twintig jaar oude origineel en zijn opvolger behoren nog steeds tot het beste wat het genre te bieden heeft. Het is dan ook een eer dat een Belgische studio het vertrouwen krijgt om het volgende hoofdstuk van de reeks te schrijven. Vergelijk het gerust met Adil en Bilall die een nieuwe Star wars zouden mogen inblikken.

Baldur’s Gate 3 speelt zich af in het fantasie-universum The Forgotten Realms en is gebaseerd op de spelregels van Dungeons & dragons. Die fysieke stamvader van het rollenspel bevat alles wat het genre ook ­digitaal succesvol maakte. Een episch verhaal waarin je zelfgemaakte hoofdpersonage sterker wordt naarmate de plot vordert. Een gedetailleerde spelwereld vol boeiende personages die geloofwaardig reageren. En uiteraard een encyclopedie vol monsters om magische spreuken op af te vuren – zolang de dobbelstenen je welgezind zijn. Het succes van elke handeling – of je nu een sleutel uit de zak van een bewaker wilt vissen of met een tweehandig slagzwaard de schedel van een goblin in tweeën wilt splijten – hangt namelijk af van een potje dobbelen. Hoe sterk of lenig je personage is, kan het resultaat van je worp beïnvloeden, maar helemaal zeker ben je nooit.

Dat klinkt misschien vervelend, maar het improviseren rond de grillen van de teerling is net de grootste charme van dit type spellen. Het is trouwens al even geleden dat er een videospel was dat zo lustig met de digitale dobbelstenen gooide.

Vroege versie

Fans die zich niet langer konden ­bedwingen, kunnen sinds begin deze maand een early access-versie van Baldur’s Gate 3 spelen. Zo’n vroege versie houdt in dat een deel – in dit geval de eerste van drie aktes – van het spel onafgewerkt wordt verkocht. Dat is handig om anoniem data van spelers te verzamelen. Zo kunnen de ontwikkelaars zien waar de meeste spelers het loodje leggen en nagaan of dat al dan niet de bedoeling is. Behalve om de spelervaring te verfijnen wordt deze periode – het spel blijft minstens een jaar in early access – ook gebruikt om fouten uit de code te filteren.

Waar Larians Divinity: Original sin 2 bij de start van de vroege versie piekte op zowat 3.000 spelers, stonden voor Baldur’s Gate 3 bijna 75.000 avonturiers aan de start.

Dat succes is ook goed nieuws voor Google Stadia. De techreus zette hoog in om Baldur’s Gate 3 op zijn streamingdienst aan te bieden. Dat blijkt de juiste keuze, want Baldur’s Gate 3 is de eerste titel die de troeven van Stadia mooi in de verf zet. Voor liefhebbers van het twintig jaar oude origineel, of Dungeons & dragons-spelers zonder sterke game-pc, is Stadia een uitstekende oplossing. Door het gezapige tempo – elfen en tovenaars gaan elkaar om de beurt te lijf, zodat je ruim de tijd hebt om je volgende zet te plannen – ondervind je weinig hinder van eventuele vertragingen op het datanetwerk. En met de Crowd Choice van Stadia kunnen streamers aan hun kijkers vragen hoe ze op een situatie moeten reageren. Het publiek stemt dan voor de favoriete optie, waardoor ze de gebeurtenissen mee kunnen sturen.

Het is te vroeg om de impact op het Stadia-gebruik in te schatten (Google lost geen cijfers), maar de komst van Baldur’s Gate 3 is absoluut een stap in de goede richting. Met de aankondiging dat ook dat andere langverwachte rollenspel, Cyberpunk 2077, op release richting Stadia komt, lijkt Googles gameplatform onder stoom te komen.

De torenhoge verwachtingen zetten druk op de schouders van ­Larian, maar na het succes van Original sin 2 blaakt het team van zelfvertrouwen. Dat is ook nodig als je een persoonlijke stempel wilt drukken op een reeks van dit kaliber. Afgaand op deze vroege versie heeft de studio wat dat betreft absoluut woord gehouden.

Baldur’s Gate 3 neigt bij momenten dan ook meer naar Original sin dan naar het Baldur’s Gate van weleer. Dat mag niet verwonderen als je bedenkt dat die games dichter aanleunen bij de totale vrijheid van Dungeons & dragons dan de twee oude Baldur’s Gates samen. Qua toon heeft de ontwikkelaar zijn typerende, luchtige vertelstijl aangepast aan het sinistere bronmateriaal. Er zijn nog wel grappige dialogen, maar de algehele sfeer bevat meer dreiging en sérieux. Kortom, Baldur’s Gate 3 lijkt nu al heel wat elementen van een toekomstige klassieker in het genre te bevatten.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in De Standaard van 27 oktober 2020.



Vorige
Review - Fall Guys
Volgende
Zo barstte de Cyberpunk-bubbel