Review - Fall Guys

Review - Fall Guys

De nieuwste sensatie in gameland heet Fall Guys. Het lokte afgelopen weekend meer kijkers op streamingplatform Twitch dan Fortnite.

Met zijn combinatie van chaotische spanning en slapstickhumor is Fall Guys even entertainend om naar te kijken als om te spelen. Er is nu eenmaal iets onweerstaanbaar grappigs aan een lichaam dat met volle snelheid tegen een ronddraaiende balk smakt en als een hulpeloze lappenpop in een bad vol roze smurrie gelanceerd wordt. Lachen met mensen die vol enthousiasme op hun bek gaan, is de kracht van televisieformats als Wipeout of het extremere Takeshi’s castle (zoek op Youtube vooral het Japanse origineel!) en de ontwikkelaars van Fall Guys vonden in die maffe shows de perfecte inspiratiebron voor een unieke twist op de battle royale.

Fall Guys is een knotsgekke afvalkoers waarin zestig spelers het tegen elkaar opnemen. Soms is het zaak om zo snel mogelijk een hindernisparcours af te leggen: pakweg een gladde helling beklimmen terwijl je reuzegrote stukken fruit ontwijkt. In andere rondes werk je samen, bijvoorbeeld om zo veel mogelijk eieren te verzamelen. Na elke ronde valt een deel spelers af tot slechts een handvol kandidaten de zenuwslopende finale speelt. Wie zich daar (vaak letterlijk) het langst staande houdt, is de winnaar en gaat met de felbegeerde kroon lopen. Klein detail: je speelt niet met atletische spierbundels. De titulaire ‘Fall Guys’ zijn klungelige bonen op pootjes die nauwelijks kunnen springen en bij de minste tik struikelen. Hilariteit gegarandeerd wanneer zestig van die wezentjes zich tegelijkertijd door dezelfde poort proberen te wurmen. Het kan soms frustrerend zijn als je onderuit wordt gekegeld door een andere speler, maar de capriolen en bijbehorende kreetjes van de stuiterende boontjes maken heel wat goed.

Nieuwe outfit

Er is met 25 levels niet heel veel variatie, maar toch leg je het spel niet snel aan de kant. Dankzij het enorme aantal spelers duurt het maar tien seconden om een nieuw potje te starten en bovendien krijg je na elke vroegtijdige eliminatie wat virtuele centjes om je boontje een nieuwe outfit of een fancy kleurtje aan te meten. Van de toegankelijke grafische stijl tot cosmetische extraatjes die maar beperkte tijd beschikbaar zijn: de makers hebben het succesmodel van Fortnite uitstekend bestudeerd. Jammer genoeg betekent dat ook dat je je virtuele portefeuille met echte euro’s kan aandikken. Beetje cynisch voor een game die in twee weken tijd een paar miljoen exemplaren verkocht. Fall Guys staat niet enkel op kop in de verkooplijsten, het domineert ook de kijkcijfers op het streamingplatform Twitch. Net op het moment dat heel wat kijkers kampen met battle royale-moeheid, niet het minst omdat veel games een graantje van het Fortnite-succes proberen mee te pikken, bewijst de titel dat er nog rek zit op de formule.

De makers hebben het succesmodel van Fortnite uitstekend bestudeerd

De makers beloven ook gratis updates met nieuwe levels en outfits. De grote gamebedrijven staan al te dringen voor een gastrol, waardoor dit wel eens een blijvertje kan worden. Mooi, en kunnen we dan straks die game van Te land, ter zee en in de lucht krijgen?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in De Standaard van 18 augustus 2020

Interview - Joost Vandecasteele
Google profiteert mee van succes Gents rollenspel