Review - Device 6

Review - Device 6

Het Zweedse ontwikkelduo Simogo spijkerde zichzelf eerder dit jaar op de mobiele landkaart dankzij het geweldige Year Walk, een origineel puzzelavontuur geïnspireerd door Scandinavische stadssagen. Voor opvolger Device 6 wordt de bitterkoude winternacht ingeruild voor een knus haardvuur, fluweelzachte pantoffels en een comfortabele leesfauteuil.

Alineawandeling

In deze game is het geschreven woord immers je belangrijkste reisgenoot. Het zijn de letters die je doorheen het mysterieuze kortverhaal zullen leiden en het is uit de tekst dat je tips zal moeten puren om de puzzels op te lossen. Naast het geschreven woord, kom je op je tocht doorheen deze surrealistische wereld ook afbeeldingen tegen die meer context verschaffen, en ook de geluidseffecten spelen een cruciale rol. Om ten volle van Device 6 te genieten, is het dan ook erg belangrijk dat er op een rustige plaats gespeeld wordt, bij voorkeur met een hoofdtelefoon. De combinatie van audio, beeld en woord vormt de perfecte voorzet voor de fantasie van de lezerspeler om zich een beeld te vormen van de omgeving. Zoals bij ieder boek is continuïteit van het allergrootste belang. Zolang je op de door de ontwikkelaars keurig uitgestippelde route blijft, valt alles netjes op zijn plaats. Je zal lachen wanneer je hoort te lachen, spanning voelen wanneer je spanning hoort te voelen en schrikken wanneer je hoort te schrikken. Nadat je echter het volledige hoofdstuk hebt uitgelezen, moet je op zoek naar de oplossing van de puzzel die je toegang tot het volgende hoofdstuk verschaft. Hiervoor zal je meer wel dan niet terug tussen de net gelezen alinea’s moeten wandelen, en het spreekt voor zich dat de speciale effecten die de eerste keer zo verrassend uit de hoek kwamen, op dat moment helemaal in het niets vervallen.

Zweeds design

Visueel staat Device 6 in schril contrast met de ijzige taiga, waar de gure wind onophoudelijk tussen de besneeuwde naaldbomen snijdt. Toch wordt al na enkele minuten spelen duidelijk dat ook deze game gedrenkt is in dat mysterieuze elixir, waarvan enkel dit duo de samenstelling kent. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook van deze titel de stijl afdruipt. Zweeds design om u tegen te zeggen. Om een gevoel van ruimte te geven, zal de geschreven tekst zich aanpassen aan de verschillende situaties waarin de speler zich bevindt. Tijdens beklijvende ogenblikken zal de spatiëring bijvoorbeeld een stuk groter zijn, zodat de beklemmende geluidseffecten hun tijd krijgen om je angst in te boezemen. Dit is doorgaans erg goed gedaan en dat de tekst soms een speciale vorm aanneemt om een speciale gebeurtenis te versterken, is bij momenten niet minder dan pure genialiteit. Minder fan waren we dan weer van het constant draaien van ons toestel. Om je met het hoofdpersonage te identificeren, zal de tekst in een andere richting draaien, wanneer ze van richting verandert. Dit had bij ons echter het tegenovergestelde effect, want we vonden het na een poosje erg vervelend en bovendien erg desoriënterend. Het verhaal zelf is gelukkig erg goed geschreven. Er worden genoeg mysteries (waarom al die testen? wie is de man met de bolhoed? waar zijn we eigenlijk?) opgeworpen om de interesse van de lezerspeler vast te houden, en ook al lijken de losse hoofdstukken aanvankelijk weinig met elkaar gemeen te hebben, in de epiloog vallen alle puzzelstukjes keurig in elkaar.

Breinbrekers

Puzzels zijn de enige obstakels op je weg naar de waarheid en op hun kwaliteit valt weerom weinig af te dingen. Net als in Year Walk zijn ze onlosmakelijk met de spelwereld verbonden en net als in die game zitten er opnieuw enkele fameuze breinbrekers tussen. Occasioneel zal een bepaald puzzelmechanisme je doen terugdenken aan je wintertenenwandeling van eerder dit jaar, maar over het algemeen staat onze psyche voor genoeg nieuwe uitdagingen. Wanneer je voor een te groot raadsel staat, raden de ontwikkelaars aan om het antwoord langzaam in je bovenkamer te laten rijpen. Maar wanneer je het concept van de puzzel niet door hebt en je dus ook niet weet waar je naar op zoek bent, kan je erg stevig vastzitten. Los daarvan hadden we niet de indruk dat het spel te moeilijk is, en door de compacte omvang van de hoofdstukken zal je nooit eindeloos moeten ronddwalen om tot de oplossing te komen. Wel van belang: een goed geheugen of op zijn minst wat schrijfgerief en een notitieboekje, want net als in Year Walk zal je opnieuw bepaalde combinaties of vormen moeten onthouden om ze op een andere plaats in te zetten. We vinden het dan ook weerom een gemiste kans dat je geen mogelijkheid hebt om deze notities in het spel zelf te maken.

Conclusie

De experimenteerlust van Simogo kent geen grenzen. Nooit hadden we gedacht dat ze na Year Walk, nota bene in hetzelfde jaar, met nog iets vreemder uit de hoek zouden komen. Sommige onderdelen van het experiment draaien de soep in, terwijl andere bewijs zijn voor de genialiteit van de ontwikkelaar. Een geslaagde mix tussen surrealistisch kortverhaal en ingenieus puzzelspel.

Review - The Wolf Among Us
Na bijna zeven jaar radiostilte… Waar blijft Half-Life 3?