Baldur's Gate 3 is een geekdroom die werkelijkheid wordt

Baldur's Gate 3 is een geekdroom die werkelijkheid wordt

De presentatie van Googles streamingdienst Stadia kreeg donderdagavond een Belgisch tintje toen bleek dat de Gentse spelontwikkelaar Larian Studios werkt aan Baldur's Gate 3. "Een droom die werkelijkheid wordt", zegt oprichter Swen Vincke.

We slaan een gewonde ridder gade die langs de wallen van de titulaire stad strompelt. Steunend op zijn slagzwaard ziet hij rondom hem de lichamen van zijn strijdmakkers. Weet hij veel dat hem zo dadelijk een veel onaangenamer lot staat te wachten. Het ophoesten van een vijvertje bloed en wat verloren tanden luidt het begin in van een gruwelijk transformatieproces, waarbij hij onder het geluid van een ijzingwekkende doodskreet van binnenuit wordt verteerd. Het octopusmonster waarin hij is veranderd - een Mind Flayer, voor de kenners - voegt zich bij zijn soortgenoten, alvorens een angstaanjagende bliksemschicht nog meer onheil aankondigt.  Als dit Vincke’s idee is van een droom, willen we liever niet weten waarover die man nachtmerries heeft.

 

Onovertroffen

Neen, voor de gezelligheid moet u niet afreizen naar het door Middeleeuwse fantasy geïnspireerde Baldur’s Gate. Baldur’s wie? We nemen het u niet kwalijk als de titel niet onmiddellijk een belletje doet rinkelen, maar voor veel fans van rollenspellen zijn de twee titels uit 1998 en 2000 twintig jaar na release nog steeds onovertroffen. Welke game er volgens diezelfde kenners de kwaliteit van dat meesterwerk het best benaderde? Divinity: Original Sin 2 van … Larian Studios. 

Rechtenhouder Wizards of the Coast had dan ook geen betere match voor de langverwachte opvolger kunnen vinden. Al dachten ze daar initieel anders over. Larian klopte al in 2015, na het succes van de eerste Original Sin, aan met de vraag om hun ding te doen met de fabelachtige licentie. De Amerikanen vreesden echter dat de Belgische knapen op dat moment nog te groen waren om die massieve verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Larian ging gewoon op zijn elan verder met Original Sin 2 en richtte voor deze productie vestigingen op in Dublin, Sint-Petersburg en Québec. Nog voor hun tweede kassucces op rij werd gelanceerd, kwam de vraag of ze nog steeds zin hadden om Baldur’s Gate 3 te boetseren. Het antwoord laat zich raden. 

Torenhoge verwachtingen

Baldur’s Gate 3 is de grootste productie waar Larian ooit zijn schouders onder heeft gezet. Momenteel geven 300 ontwikkelaars het beste van zichzelf om de torenhoge verwachtingen van spelers in te lossen. Op vlak van productievoorwaarden zet de studio ook een stevige stap voorwaarts - nooit eerder maakten hun games gebruik van zo’n geavanceerde technologie. Dat verklaart meteen ook de keuze om Baldur’s Gate 3 via Google Stadia speelbaar te maken. Het spel komt ook uit op pc, maar dankzij de streamingservice van Google kan het spel ook spelers zonder een krachtige pc bereiken. 

Ondanks de enorme omvang en vereiste resources zal Larian geen crowdfundingcampagne organiseren voor Baldur’s Gate 3. Dankzij 3 miljoen verkochte exemplaren van Divinity: Original Sin 2 is de studio financieel gezonder dan ooit, dus die noodzaak is er niet. Het zou ook kunnen dat ze zichzelf geen deadlines en extra druk willen opleggen. Lachend zegt Vincke dat ze eraan zullen blijven sleutelen tot ze geen geld meer hebben en het wel moeten uitbrengen. Idealiter is het vroeger klaar, maar het ziet er naar uit dat Larian alle tijd wil nemen om het perfecte rollenspel te maken.



Vorige
De toekomst van VR is draadloos
Volgende
Slokt Apple Arcade alle mobiele games op?